Elintapojen vaikutus uneen

Elintavat vaikuttavat monilla tavoin uneen. Nuorena tehdyillä valinnoilla on suuri merkitys myöhempää elämää ajatellen, sillä yleensä nuorena opitut tavat kantavat aikuisikään asti.  Nuoruusiässä alkava päihteiden kokeilu ja käyttö, sekä liikkumisen väheneminen häiritsevät unirytmiä. Myös lapsena ja nuorena opitut terveelliset ravitsemustottumukset vaikuttavat terveyteen ja hyvään oloon, sekä takaavat arjessa jaksamisen.
 
  • Liikuntaa harrastavilla on todettu unen laadun olevan parempi kuin liikuntaa harrastamattomilla. Harrastukset ovat tärkeä osa elämää, mutta liikunta voi kuitenkin vaikuttaa myös negatiivisesti unen pääsyyn ja laatuun. Liikunta vaikuttaa negatiivisesti uneen, jos se koetaan olevan fyysisesti ja henkisesti liian rasittavaa, aiheuttavan kipua tai liian voimakkaita tunnereaktioita. Urheilu aktivoi kehoa, jolloin nukahtaminen saattaa vaikeutua kehon "käydessä ylikierroksilla".
  • Sopivan kevyt iltapala pari tuntia ennen nukkumaanmenoa edistää unta. Nälkäisenä nukkuminen ei onnistu. Unta häiritsevät varsinkin illalla nautitut runsassokeriset ja -kaloriset ruuat, sekä rasvaiset ja maustetut ruuat. 
  • Kofeiini on piriste, joka kiihdyttää elimistöä ja estää unen tuloa. Kofeiinin avulla pystymme valvomaan, vaikka elimistö kokee unentarvetta. Haittavaikutuksina kofeiini aiheuttaa kiihtymystä, hermostuneisuutta, keskittymisvaikeuksia, päänsärkyä, vatsavaivoja, sekä kohonnutta verenpainetta ja kiihtynyttä pulssia. Lisäksi kofeiini aiheuttaa unettomuutta illalla ja aamulla, sekä unen laadun heikentymistä. Nukkuminen saattaa olla pinnallista ja nuori saattaa heräillä keskellä yötä. Kofeiinipitoisia juotavia ovat esimerkiksi energiajuomat, limonadit, suklaa, tee ja kahvi.
  • Alkoholin käyttö alaikäisenä on kiellettyä, sillä nuoren elimistö ei ole tarpeeksi kehittynyt käsitelläkseen päihteiden haittavaikutuksia. Alkoholi on vaaraksi myös aikuiselle, mutta haittavaikutukset nuorella ovat moninkertaiset, ja mm. riippuvuus syntyy herkästi. Alkoholi vaikuttaa unen laatua heikentävästi, jolloin uni on pinnallista ja katkonaista
  • Tupakka heikentää ja vähentää unta. Tupakoijilla uni on rikkonaisempaa ja heillä esiintyy myös enemmän päiväaikaista väsymystä. Nikotiinista riippuvaisilla ärtyisyys, levottomuus ja keskittymisvaikeudet ovat yleisiä oireita.
 

 

Äänestys

Minulla on tapana juoda energiajuomia

Ääniä yhteensä: 0